Onze klant kampt al enkele jaren met een cashflow probleem. Ondanks een mooie omzet en hard werk.
Hoe dat kwam? &Robin zocht het uit!
Onze Robin onderzocht het probleem tot op het bot. Met een vergrootglas bekeek hij de verkoop- en aankoopfacturen, bankbewegingen, de proef- en saldibalans, de jaarrekening en de sociale balans. Zo kwam hij tot volgende conclusie: de situatie vandaag is een samenloop van verschillende omstandigheden. We lijsten er enkele voor je op.
1. Klanten betalen niet op tijd, leveranciers beperken hun betalingstermijn
Wanneer het merendeel van de klanten hun verkoopfactuur niet op tijd betalen, heb je een probleem. Zeker wanneer het uiteindelijke aantal dagen klantenkrediet gelijk loopt met het aantal dagen leverancierskrediet dat onze klant krijgt. Zodra de onderneming geld binnen krijgt, moet het al terug naar buiten.
Opvolgen, opvolgen, opvolgen is de boodschap! Bekijk regelmatig of de betaling van de klant al is gebeurt. En indien nodig schakel je externe partijen in die achter de facturen aangaan. Toch blijvende slechte betalers? Dan is het tijd om een gerechtelijke procedure te starten.
Uiteindelijk moet jij jouw facturen ook betalen. Anders komen jouw relatie met de leverancier en uiteindelijk jouw bedrijf in gevaar.
2. Geld uit de zaak halen voor privé-activiteiten
Vandaag de dag staan de intresten op leningen zo laag dat het geen goed idee is om geld uit je zaak te halen voor privé-activiteiten. Ook is het geen goed idee om tijdelijk geld uit de zaak te halen en dit weg te boeken op de rekening courant. Na 1 jaar wordt dit een lening van de zaak aan de zaakvoerder. Een dergelijke lening gaat samen met een interest van 8,16%, tenzij je een afbetalingsplan opstelde (dan is het maximaal 5%). Kortom: onnodige kosten en risico’s.
Voor privé-activiteiten kan je dus beter beroep doen op de bank dan op je zaak.
3. Extra personeel zorgt niet voor extra omzet
Lonen en aanverwante personeelskosten zijn zware kosten voor een bedrijf. Evalueer dan ook of een extra medewerker wel extra geld opbrengt. Bij onze klant bleek extra personeel niet voor een hogere omzet te zorgen. Een onverwachte, maar cruciale ontdekking.
Onze Robin ging verder kijken en vergeleek de verkoopprijs per werkuur met de effectieve kosten per uur. De marge die de onderneming in realiteit hanteerde bleek een stuk lager te liggen dan gedacht. De totale kostprijs van een werkuur is immers meer dan het loon van de werknemer. Denk ook aan afschrijvingen, diensten, diverse goederen en andere bedrijfskosten.
Schep eerst een duidelijk kader voor het berekenen van de kostprijs per werkuur. Vervolgens bepaal je de juiste verkoopprijs per werkuur. Mocht deze prijs te hoog liggen om concurrentieel te zijn en blijven, moet je kijken of je kan schrappen in de indirecte kosten verbonden aan de werknemer.
Cash is het bloed van de onderneming. Zonder cash functioneert ze niet. Problemen zijn er om aangepakt te worden, en dat doe je beter vandaag dan morgen.
Heeft jouw onderneming ook nood aan een cashflowanalyse? Blijf niet zitten met je vragen en geef me gerust een seintje!
Ine Meeussen
Managing Partner &Robin
+32 3 450 71 31
+32 472583265
ine.meeussen@androbin.be