Familiebedrijven & externe knowhow… waar komt die terughoudendheid vandaan?

80% van de Belgische ondernemingen die personeel tewerkstellen, zijn familiebedrijven. Tesamen staan ze in voor 1,7 miljoen jobs, wat overeenstemt met 45% van de totale werkgelegenheid*. De moeite waard dus om dit type bedrijven beter te leren kennen, beter te begrijpen én hen te ondersteunen in hun groeiverhaal.

“Hét familiebedrijf” bestaat niet

kmo en externe expertise

Er zijn verschillende definities voor “familiebedrijf”. Het IFB (Instituut voor Familiebedrijf) omschrijft het als volgt: Een onderneming wordt, ongeacht de omvang, als een familiebedrijf beschouwd als de meerderheid van het stemrecht op de algemene vergadering in handen is van de oprichter of de eigenaar van de onderneming en zijn familie. De tweede voorwaarde is dat minstens één vertegenwoordiger van de familie actief is in het management of het bestuur van het bedrijf.

Familiebedrijven kunnen dus grondig verschillen in structuur en organisatie. Soms is de eigendom, het management en het bestuur uitsluitend in handen van de familieleden. Daarnaast zijn er bedrijven waar de familie niet meer de dagelijkse leiding uitoefent, maar wel nog de enige of de voornaamste eigenaar is.

Een ander belangrijk verschil is de ambitie van het familiebedrijf en de manier waarop ze een generatie wissel aanpakken en voorbereiden.

[read more=”Generatiekloof” less=”Generatiekloof”]

Het gebeurt nog vaak dat de nieuwe generatie recht van de schoolbanken in het bedrijf begint te werken.  Ze leren de kneepjes van het vak van de ouders, die ook nooit elders gewerkt hebben. Een extra gezin moet nu leven van de inkomsten van het bedrijf. Gevolg? Er wordt nóg harder gewerkt.

En dat resulteert! In meer klanten, meer omzet, meer stress, maar helaas… maken deze bedrijven zelden meer winst. Niet onlogisch, want meer klanten brengen ook meer kosten kosten met zich mee. Voor het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het financieel management is er weinig tijd en knowhow.

Natuurlijk heeft de nieuwe generatie goede ideeën, wil ze innoveren en de dingen anders aanpakken. Maar al te vaak stoten ze op een muur van weerstand van de oudere generatie, die het bedrijf al jaren succesvol leidt. Die weerstand remt de bedrijfsdynamiek en innovatie af.[/read]

[read more=”Externe, objectieve hulp biedt soelaas” less=”Externe, objectieve hulp biedt soelaas”]

De spiraal kan doorbroken worden, op voorwaarde dat de familie openstaat voor externe hulp. Dat kan door iemand extern aan te werven voor een managementpositie zoals COO, CEO of CFO. Of door het installeren van een Raad van Advies.

In eerste instantie is men vaak terughoudend op vlak van externe knowhow. De familie dreigt de controle over het bedrijf en de eigen toekomst te verliezen. Of althans, zo voelt het aan. Een andere blik op deze situatie toont echter aan dat net die onafhankelijke, objectieve blik de groei van een familiebedrijf ten goede zal komen.

Vaak is de eerste managementpositie die door een niet-familiaal lid wordt ingenomen, die van financieel directeur. CFO-as-a-service is een flexibele oplossing om die stap sneller te kunnen zetten. Het biedt het bedrijf de mogelijkheid om een ervaren financieel directeur in te schakelen. Niet via een vaste aanwerving, maar op het tempo en met de middelen van het familiebedrijf.

De externe en ervaren financiële directeur heeft in de eerste plaats een sterk adviserende functie. Hij zal het strategisch denken stimuleren en fungeert als objectief klankbord voor de familie. Er komt tijd vrij om ook de interne processen en organisatie aan te pakken, om margeverhogende ingrepen te doen, om een groeistrategie te ontwikkelen. De externe manager kan ook helpen om de nieuwe generatie on-the-job op te leiden, voor het opmaken van een familiecharter of het installeren van een Raad van Advies.

Erik BosmansIk ben er altijd van overtuigd geweest dat je als zaakvoerder niet alles zelf kan doen en weten. Ik heb het altijd belangrijk gevonden om me te laten adviseren door ervaringsdeskundigen. Door te sparren en te brainstormen kijk je al eens verder dan je comfortzone en kom je soms tot andere invalshoeken.

[ Erik Bosmans – zaakvoerder TFE en Netcure en &Robin-klant ]

[/read]

[read more=”CFO-as-a-service via &Robin” less=”CFO-as-a-service via &Robin”]

“Gelukkig zetten steeds meer familiebedrijven sneller de stap om externe hulp in te roepen”, zo ondervindt Elisabeth Domus, Business Manager van &Robin.

Dat was ook het geval bij Optiphar Apotheek. Met reeds drie apotheken startte het bedrijf in 2012 met de online apotheek optiphar.com. Vorig jaar opende het in Geel, met een oppervlake van 800m2, de grootste apotheek van België. Ondertussen zijn ook de dochter en zoon, Pieter-Jan, gestart in het bedrijf.

Pieter-Jan heeft een juridische opleiding genoten, maar hij ontfermt zich over het financieel management van het bedrijf.  Sinds kort laat hij zich adviseren en coachen door een CFO (Alain) van &Robin. Een aantal dagen per maand werken ze samen naar meer efficiëntie.

“Omdat Alain ervaring heeft in de online retail, was hij de geschikte CFO om Pieter-Jan te begeleiden”, zegt Elisabeth. “We kijken steeds wie het beste in het bedrijf past, zowel qua ervaring maar zeker ook als persoon.”

Ik heb cursussen in financieel management gevolgd, maar voelde dat dat niet voldoende was. Ik had nood aan een coach, iemand die mij doorheen onze financiële processen kon loodsen. Alain kan mij inzichten bieden vanuit zijn ervaring. Nu kunnen we eindelijk concreet aan ons groeiverhaal werken. Zo krijg ik bijvoorbeeld inzicht in kostenposten, waardoor we ons kostenbeleid veel efficiënter zijn kunnen gaan aanpakken.

[ Pieter-Jan Van Hoof– tweede generatie Optiphar Apotheek en &Robin-klant ]

[/read]

Eindelijk een oplossing op maat.

“Tegenwoordig krijgen we meer en meer de vraag van familiebedrijven voor ondersteuning van hun financieel management. Vaak doen deze familiebedrijven beroep op een boekhouder voor hun de wettelijke verplichtingen rond boekhouding, jaarrekeningen, btw-aangiftes, vennootschapsbelasting…  Uit ervaring weten we dat de deze familiebedrijven bij groei of een nieuwe generatie nood krijgen aan meer gespecialiseerd advies, liefst van iemand die intern aanwezig is”, licht Elisabeth toe.

“Onze klanten, zoals TFE, Optiphar Apotheek en Vimmo zijn vooral geholpen doordat iemand zich in die projecten vastbijt, die hoognodig zijn, maar waar vaak geen tijd of kennis voor is. Op korte termijn boeken onze klanten meer winst en zorgen we voor gemoedsrust voor de familie”

Voor familiale kmo’s met ambitie, die willen groeien, internationaliseren én innoveren kan &Robin interessant zijn. De dames van Sister Sledge zongen het in 1979 al “Cause here’s what we call our golden rule. Have faith in you and the things you do. You won’t go wrong, this is our family Jewel.” Maar ook het mooiste familiejuweel moet soms eens opgeblonken worden.

Interesse om kort kennis te maken? Contacteer me gerust via onderstaande coördinaten.


Ine Meeussen

Managing Partner &Robin
+32 3 450 71 31
+32 472583265
ine.meeussen@androbin.be

 

*© AMS