6 sleutels voor een succesvolle digitale roadmap

Digitale transformatie is een van de meest actuele onderwerpen bij bedrijven in diverse sectoren. Bedrijven richten hun middelen in toenemende mate op het digitaal transformeren van hun activiteiten en diensten, dankzij de kracht van Artifical Intelligence, Robotic Process Automation en Big-Data Analytics. Diegenen die niet in de technologie investeren, lopen het risico achterop te raken.

Aan de hand van een methodiek die uit 6 concrete stappen bestaat, lichten we toe hoe we digitale transformatie succesvol kunnen uitvoeren en zo van onze afdelingen strategische business partners kunnen maken.

1. Verruim je visie

2. Evalueer de bestaande processen

3. Kies de juiste succescriteria

4. Motiveer je team

5. Implementeer, go live & verbeter de relaties

6. Evalueer de voordelen opnieuw


[read more=”1. Verruim je visie: hoe kan je afdeling bijdragen aan je bedrijfsstrategie?” less=”1. Verruim je visie: hoe kan je afdeling bijdragen aan je bedrijfsstrategie?”]

Het introduceren van technologie of extra resources kan de huidige processen versnellen of efficiënter maken, wat dan weer kan resulteren in een lagere workload. Maar door een verandering door te voeren op het vlak van processen, technologie én mensen, kan het ware potentieel van iedere afdeling ontluikt worden. Met de juiste veranderingen kan een enorme business impact op de gehele organisatie ontstaan.

Of je nu een groeiend bedrijf bent dat klaar is voor snelle expansie, of een volwassen onderneming op zoek om kosten te verlagen, of iets daartussenin, het optimaliseren van de administratieve processen kan die ambities ondersteunen. [/read]

[read more=”2. Evalueer de bestaande processen” less=”2. Evalueer de bestaande processen”]

Met de gedefinieerde ambitieuze doelen voor onze afdelingen is het tijd voor een frisse en heldere kijk op de huidige processen. Indien de processen nog veel verspillingen zoals manuele handelingen bevatten, is er duidelijk ruimte voor verbetering. De ambitieuze doelen kunnen echter niet gerealiseerd worden door slechts een gedeelte van het proces te automatiseren.

Aangezien technologische investeringen vragen om een onderzoek naar het volledige proces, biedt dit moment de kans om het volledige proces te verbeteren, in plaats van het oude proces alleen maar te “her-implementeren”. Het meten van de efficiëntie van de huidige processen met behulp van Kritische Performantie Indicatoren (KPI’s) zal de nodige input bieden om het proces concreet te boordelen. Met de juiste KPI’s is het mogelijk inzichtelijk te maken waar we staan en hoe groot de opportuniteit is om te optimaliseren. [/read]

[read more=”3. Kies de juiste succescriteria” less=”3. Kies de juiste succescriteria”]

Wanneer is een project een succes? Om de procesefficiëntie te maximaliseren, de relaties met stakeholders te verbeteren en een betere zichtbaarheid en controle te bieden, moet het project een systeem opleveren dat voldoet aan drie fundamentele criteria:

a) Maak het nieuwe systeem gemakkelijk & aantrekkelijk voor externe stakeholders
b) Maak het nieuwe systeem gemakkelijk & effectief vor werknemers
c) Maak het systeem end-to-end [/read]

[read more=”4. Motiveer je team” less=”4. Motiveer je team”]

Om een proces succesvol te implementeren moeten alle stakeholders van het proces begrijpen wat de persoonlijke voordelen zijn. Inzicht in de toegevoegde waarde van procesverbeteringen, helpt er voor te zorgen dat de gebruikers de nieuwe processen en technologieën adopteren en dat ze klaar zijn om de nieuwe functionaliteiten effectief te kunnen gebruiken. [/read]

[read more=”5. Implementeer, go live & verbeter de relaties” less=”5. Implementeer, go live & verbeter de relaties”]

Veel bedrijven hebben pijnlijke en gebrekkige implementaties van nieuwe technologiesystemen doorstaan. Maar met moderne, cloud-gebaseerde automatiseringsoplossingen, kunnen die frustraties verleden tijd kunnen worden. Een geïntegreerde oplossing moet in enkele maanden ingezet en uitgerold kunnen worden naar de verschillende stakeholders.

Zodra werknemers en externe stakeholders zien hoe gebruiksvriendelijk een systeem is, volgt de adoptie vrij snel en zullen de relaties alleen maar verbeteren. [/read]

[read more=”6. Evalueer de voordelen opnieuw” less=”6. Evalueer de voordelen opnieuw”]

Zodra het systeem in gebruik genomen is, zullen de voordelen onmiddellijk verschijnen. Het is dan ook belangrijk om deze te kwantificeren en inzichtelijk te maken. Enkele voorbeelden van voordelen zijn:

a) Lagere bedrijfskosten
b) Meer strategische activiteit
c) Betere business intelligence
d) Verminderd risico
e) Steun voor groei

[/read]


Kan jouw onderneming ondersteuning gebruiken bij haar digitale transformatie? Laat gerust iets wten. We helpen graag.


Alain Albertz

Business Manager & CFO-as-a-service @ &Robin

+32 3 450 71 31
+32 473 98 49 33
alain.albertz@androbin.be

 

i.s.m. Nico Vandermeersch